← Back to articles

Tidligere ansat langer ud: - Det er en børnehave

Source: Ekstra Bladet
Published: 2025-11-03T08:14:25+00:00
Score: 3.00


Summary

- Det er en børnehave. Jeg har aldrig tidligere eller efterfølgende oplevet så uprofessionel en virksomhed, som tilfældet er det derude, fortæller han til Ekstra Bladet og fortsætter:- Det er drevet af en flok idioter, som skovler penge ind. - Den aconto-finte er en af de måder, de hiver penge ud af selskabet på og også en af grundene til, at jeg stoppede, siger han. - Det er med en mentalitet, der hedder 'fuck kunden', der skal bare tjenes penge, og det er meget ærgerligt, siger han. 'Hvis en potentiel kunde kontaktes af både Nettopower og Velkommen, er det fordi, kunden har bedt om at blive kontaktet af begge selskaber', lyder det.


Suggested Score Words


Full Content

Elselskaberne Nettopower og Velkommen får alt andet end rosende ord med på vejen fra en tidligere ansat Når chefen skovler guld ind, står medarbejderne tit i lort. Sådan forholder det sig i hvert fald hos de omstridte elselskaber Velkommen og Nettopower, fortæller en tidligere medarbejder nu til Ekstra Bladet. Medarbejderen er ikke længere i elselskaberne, og ønsker at være anonym, da han gerne vil undgå personlig hetz og chikane, men Ekstra Bladet har set bekræftelse på hans tidligere tilknytning. Ifølge ham er Velkommen og Nettopower et og samme selskab, der er gennemsyret af kaos, aggressivt krydssalg og manipulerede aconto-regninger - alt sammen styret fra den samme lokation i Ørestaden i København. - Det er en børnehave. Jeg har aldrig tidligere eller efterfølgende oplevet så uprofessionel en virksomhed, som tilfældet er det derude, fortæller han til Ekstra Bladet og fortsætter: - Det er drevet af en flok idioter, som skovler penge ind. Annonce: I budkrig med sig selv I Velkommen og Nettopower bruger de tilsyneladende flere forskellige metoder til at vriste penge ud af kunderne. Den tidligere medarbejder fortæller, at det ikke er unormalt, at elselskaberne manuelt skruer aconto-forbruget op hos forbrugerne i håb om, at det ikke bliver opdaget. Det sker oftest efter et par måneder, så kunden har mindre tilbøjelighed til at bemærke det. - Den aconto-finte er en af de måder, de hiver penge ud af selskabet på og også en af grundene til, at jeg stoppede, siger han. Derudover er krydssalg en vigtig del af virksomhedernes DNA. En Velkommen-sælger kan sagtens ringe med et godt tilbud til en potentiel kunde, for så 15 minutter senere at ringe til den samme kunde, men denne gang som repræsentant fra Nettopower. - Som sælger er man i budkrig med sig selv. Når man ringer anden gang ved man jo præcis, hvad man skal sige for at få kunden til at bide på, understreger den tidligere ansatte. Annonce: 16-årige sælgere Både Nettopower og Velkommen opfylder også alle fordomme, man kunne have om en virksomhed med et ungt sælgermiljø, hvor alt handler om salg, fortæller den tidligere medarbejder. - Høj musik og unge mennesker, der render rundt og spiller smarte. Jeg oplevede sågar sælgere helt ned til 16 år, som blev ansat til at vejlede kunderne om deres elaftale, siger han og understreger, at der også er ansatte med gode intentioner tilknyttet. Ifølge den tidligere medarbejder minder hverken kulturen eller arbejdsmetoden i Velkommen og Nettopower om noget, han har oplevet andre steder, og elselskaberne er samtidig med til at ødelægge det for 'de gode' i branchen. - Det er med en mentalitet, der hedder 'fuck kunden', der skal bare tjenes penge, og det er meget ærgerligt, siger han. Han har dog også et godt råd til dem, som lige nu kæmper med at få deres penge tilbage fra de omstridte elselskaber – en metode han selv brugte, da de ifølge ham nølede med at udbetale hans tilgodehavende løn, da han forlod Velkommen. Annonce: - Man skal sige til dem, at man laver en konkursbegæring. Har du tingene på skrift, så giv dem en skarp deadline, og så står pengene pludselig på din konto fem minutter før, den er overskredet, siger den tidligere ansatte. Ingen har penge til gode Ekstra Bladet har rakt ud til Nettopower-direktør Thomas Søgaard-Andersen for at forholde ham kritikken fra den tidligere ansatte. I en mail til Ekstra Bladet oplyser han, at Velkommen og Nettopower har kontor i Ørestaden, mens 'nogle funktioner såsom økonomi og marketing håndteres af de sammen personer'. Han afviser dog i samme ombæring, at der foretages ændringer i kundernes aconto-betalinger uden deres samtykke, og at elselskaberne bruger samme system som flere andre elselskaber, der har stort set det samme setup. 'Når Nettopower får en ny kunde, beregnes det forventede forbrug i vores system baseret på input fra data fra det centrale datahub-system, der estimerer, hvor stort et årligt forbrug i kWh en given kunde forventes at have', skriver han og fortsætter: Annonce: 'Baseret på dette udregnes det forventede forbrug for det kommende kvartal, hvorefter kunden faktureres aconto for en tremåneders periode.' Han skriver også, at Nettopower og Velkommen 'udelukkende kontakter kunder, der har givet os en permission til at ringe'. - Det kan enten være via annoncer og konkurrencer på Facebook og Instagram på de enkelte brands - eller hvis kunden har været inde på et eksternt tilbudssite, som vi samarbejder med, og bedt om at blive kontaktet med et godt tilbud. 'Hvis en potentiel kunde kontaktes af både Nettopower og Velkommen, er det fordi, kunden har bedt om at blive kontaktet af begge selskaber', lyder det. Til spørgsmålet om, hvor mange kunder, der har penge til gode hos Nettopower eller Velkommen, er svaret følgende: 'Der er ikke nogen kunder, der har penge til gode hos Nettopower eller Velkommen.' 'Der er naturligvis et antal kunder, der har betalt et acontobeløb til dækning af deres fremtidige forbrug – hvilket fremgår af deres saldo – ligesom der er et antal kunder, der har opsagt deres aftale, hvor vi er i proces med at generere en slutafregning og udbetale eventuelt for meget indbetalt aconto i forhold til det faktiske forbrug.'

Processing.